BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, March 19, 2010

Depth Of Field


Salam.. nak share sket pasal ilmu fotografi. Aku pun masih belajar. Banyak perlu dibelajar. Ini adalah salah satu ilmu yang perlu difahami antara asas-asas dalam bidang fotografi agar gambar2 yang dihasilkan memberikan kesan yang baik. ngee~~ teruskan belajar. Apa kepentingan Depth Of Field (DOF) dalam fotografi? DOF sangat berguna jika kita ingin memanipulasi PENEGASAN dalam imej yang ingin kita gambar (capture). Nilai F yang tinggi contohnya F22) akan menyebabkan DOF yang luas. manakala nilai F yang rendah (contohnya F1.2) akan menghasilkan DOF yang nipis / cetek (shallow/narrow). istilah bokeh itu sendiri amat subjektif. "bokeh" umumnya ditakrifkan sebagai keadaan "penghilangan" latar belakang oleh kamera dengan bukaan bilah aperture (blade).

Kebanyakan photog keliru dengan istilah nilai F yang besar dan F yang kecil. Aperture yang besar bermaksud nombor F yang rendah (contohnya F1.2, F2 dan seumpamanya). Manakala aperture yang kecil bermaksud nombor F yang besar (contohnya F20, F36 dan seumpamanya).

Umumnya, photog lanskap akan menggunakan aperture yang kecil (nombor F yang besar) kerana imej yang ingin dihasilkan biasanya ingin menunjukkan perincian (detail) pada hampir keseluruhan imej (corner to corner detail). Manakala, photog potret (portraiture) akan biasanya menggunakan aperture yang besar (nombor F yang kecil) untuk "memisahkan" objek daripada latar belakang.

Penghasilan DOF yang kecil (shallow) akan menjadikan latar belakang "kabur" atau blur. situasi latar belakang yang kabur atau hilang disebut sebagai "bokeh". bokeh tidak mempunyai ukuran yaang objektif. ia lebih bersifat subjektif. saya secara peribadi juga tidak tahu bagaimana bokeh yang baik (nice or creamy bokeh) dan bokeh yang tidak baik. tetapi, melalui pembacaan blog-blog atau review di internet mahupun bahan bacaan lain, lensa yang terbaik dalam penghasilan bokeh yang paling baik adalah lensa Canon EF 85mm f1.2L. Lensa ini juga digelar King of Bokeh.

Ditegaskan sekali lagi, penghasilan bokeh TIDAK hanya bergantung kepada nilai aperture semata-mata. Panjang Fokal (Focal Length) lensa yang digunakan dan jarak objek ke snsor juga perlu diambil kira.

nota kaki : credit to saudara ikramhakim-photomalaysia

0 comments:

Related Posts with Thumbnails